Håller kollektivavtal på att förvandlas till en svanen-märkning för företagen? Läs vår debattartikel i ETC

LÄNK TILL DEN FULLSTÄNDIGA ARTIKELN. ”Foodoras kollektivavtal med Transport lyfts fram som historiskt – men det viktiga i ett kollektivavtal är vad det faktiskt innebär.

För nu visar det sig att en stor andel av de bud som arbetar för Foodora – det rör sig om över 1 000 personer – på papperet är anställda av bolaget Hungry Delivery. De här buden omfattas alltså inte över huvud taget av kollektivavtalet, och beställer du middag genom Foodora är sannolikheten fortfarande stor att den person som levererar maten alltjämt arbetar under samma omänskliga förhållanden företaget med rätta kritiserats för.

Att Foodora tecknar kollektivavtal med ena handen samtidigt som de med den andra fortsätter dra i trådarna till låtsasbolaget Hungry Delivery kan vid en första anblick verka motsägelsefullt. Men när kollektivavtalen först och främst fått den rena PR-funktionen att förbättra företagens rykte bland allmänheten blir alla verkliga förbättringar sekundära. I stället förvandlas kollektivavtalet till en sorts konsumentmärkning, som försäkrar allmänheten om att de kan köpa tjänsten med gott samvete.