Bolt

Bolt, tidigare känt som Taxify, är ett appbaserat taxibolag som startades 2013 av de estniska bröderna Markus och Martin Villig, mot bakgrunden att de ansåg att det fanns en öppen marknad  Östeuropa för en tjänst i stil med Uber. [1] Företaget är etablerat i 30 länder och värderas till över 9 miljarder kronor. [2] I Sverige etablerades Bolt i april 2019 med sin taxitjänst. I andra länder har företaget även riktat in sig på uthyrning av elsparkcyklar och matleveranstjänster. [3] [4]

Till utformningen skiljer sig Bolt inte mycket från Uber. Användaren skapar ett konto genom att koppla ett Facebookkonto (alternativt namn och e-mail) och ett kontokort till appen. Via telefonens platstjänst syns Bolt-förare på en karta i närheten, där användaren sedan fyller i destination och beställer en bil. Priset som användaren betalar baseras på flera faktorer, bland annat tid på dygnet och distans.

De som kör åt Bolt är inte anställda av företaget, vilket innebär att Bolt inte har några skyldigheter gentemot förarna. För att arbeta som förare behöver du tillhandahålla en egen bil och en smartphone. [5] Ansvar för att skatta rätt och betala moms korrekt åligger helt förarna och företaget hänvisar till Skatteverket för frågor. [6] [7] I Bolts avtal för förare ingår även att ifall lagar skulle finnas som på något sätt skulle ”tvinga” Bolt att agera som en arbetsgivare måste en förare juridiskt avsäga sig alla sådana påståenden. [8]

Precis som hos Uber bedöms Bolts förare enligt ett betygssystem där förarna får ett snittbetyg baserat på sina 40 senaste omdömen. På sin hemsida tipsar företaget om olika sätt att höja medelbetyget, vilket inkluderar allt från att ha Apple- och Androidladdare tillgängliga i bilen till att som förare använda deodorant regelbundet. [9]

Företaget framställer gärna arbetet som förare som ett flexibelt jobb för ”go-getters” och kämpar. Vad detta betyder i praktiken är att det inte finns några fasta arbetstider eller raster, och att arbetet sker helt på provision. Däremot uppmuntras förarna att vara så aktiva som möjligt i att ta emot beställningar för att höja sin ”acceptansgrad” och därmed få ta del av olika kampanjer. [10] Bolt tar för närvarande mellan 10 och 20 % i förmedlingsavgift per resa, vilket är något lägre än Ubers avgift på 25 %. [11] [12] Utbetalningen av ersättning till förarna sker veckovis. [13]

Bland Bolts investerare finns bland annat tyska Daimler och kinesiska Didi. Daimler är ett multinationellt automotivföretag, den största lastbilsproducenten i världen och har tidigare investerat i startups som hållit på med bland annat ”ride-sharing” och biluthyrning. Företaget har tidigare ertappats med att inneha hemliga bankkonton för att muta regeringar i Asien, Afrika och Östeuropa med. [14] Daimler är även delägare i Bolt. [15] Didi är ett transportnätverks-, AI-, och autonom teknologi-konglomerat som också investerat i ride-sharing. [16] Både Daimler och Didi ger träffar i arkiven för offshore-företag från Panama-läckorna. [17]

Sverigechefen för Bolt, Nils Wijkmark, är även VD och medgrundare för Taskrunner. [18]