Medlemmar i Taxiunionen (som organiserar bland annat Uber- och Bolt-förare) anordnade i slutet av oktober en protest på Arlanda där de gick ut med att de tills vidare kommer vägra att ta körningar från Arlanda på måndagar. Kraven för att avsluta protesten innefattar bland annat att avgiften som plattformarna tar ut sänks och att förarna får mer inflytande i frågor som påverkar deras arbete. Genom att vägra ta körningar från Arlanda hoppas man att Swedavia (det statliga företag som sköter Sveriges flygplatser) ska hjälpa till att sätta press på taxi-apparna.
I en annan taxiapp-relaterad nyhet av lite mer cyberpunking karaktär så har Uber och Lyft i New York av tidningen Bloomberg anklagats för att under långa perioder avsiktligt låsa ut förare från apparna. Förarna har när de försökt logga in på apparna medvetet nåtts av ett felmeddelande som sagt att tjänsten för tillfälligt inte är tillgänglig. Skälen till detta har varit flera. För det första så ger svårigheterna att logga in sken av att förarna är uppbokade på jobb oftare än vad de faktiskt är vilket ser bra ut i statistiken. Man kan nämligen på så sätt från apparnas håll påstå att timlönen är högre än vad den faktiskt är och tona ned problemen med det vanligt förekommande klagomålet att en stor del av arbetet innebär obetald väntan på körningar. Vidare så går det ju inte att få betalt för tid då man inte är inloggad på appen vilket gör att det är mer lönsamt för företagen att förhindra inloggningsmöjligheter fram tills att det faktiskt finns körningar. Slutligen har de fejkade inloggningsproblemen också varit lönsamma för apparna på så sätt att ett lägre antal förare ökat efterfrågan i relation till utbudet vilket gjort att kunder varit beredda att betala högre priser för de förare som faktiskt funnits tillgängliga på apparna. Här faller ju också lite av gigekonomins förespråkares argument om att den här typen av jobb är bra eftersom man kan jobba närhelst man vill, något som ju inte stämmer om man då och då kommer bli godtyckligt utestängd från appen i syfte att driva upp priserna och snygga till statistiken.
Slutligen så innehöll det amerikanska valet inte enbart katastrofala nyheter, i Massachusetts hölls folkomröstning om ett lagförslag som ska göra det möjligt för förare som arbetar via plattformar att bilda fackföreningar. Lagförslaget är en ganska big deal eftersom dessa förare hittills klassats som egenföretagare och att det således i nuläget är olagligt för dessa att ägna sig åt kollektiva förhandlingar då detta juridiskt sett skulle klassas som kartellbildning. Att dessa nu ges möjlighet att förhandla kollektivt är en spännande utveckling när det kommer till att uppdatera lagstiftningen kring klassificeringen av gigarbetare, och kan förhoppnings öppna för kollektiva förhandlingsmöjligheter för personer som arbetar för plattformar även på annat håll. Att uppdatera lagstiftningen kring vem som är arbetare och vem som är egenanställd så att den bättre motsvarar hur arbetsmarknaden idag faktiskt ser ut är en synnerligen aktuell fråga och det ska bli spännande att följa var detta tar vägen och om det öppnar upp för mer möjligheter till kollektiva förhandlingar även på annat håll. Plattformsföretagen förväntas nu försöka besegra lagförslaget på juridisk väg.
//Per