Foodora

Foodora är ett företag grundat 2014 i Tyskland som specialiserar sig på matleveranser via cykel, moped och bil. Företagets verksamhet sträcker sig i dag över 19 länder i Nordamerika, Europa och Asien. Foodora har tidigare även varit verksamma i Australien och Nederländerna, men har i dag avslutat sin verksamhet där. Foodora själva uppgav i november 2019 att antalet bud som arbetar för företaget i Sverige uppgår till 900 personer, varav hälften är tillsvidareanställda. [1]

Timlönen på vardagar för buden rapporterades 2017 av Breakit som 70 kronor i timmen plus 20 kronor per avklarad leverans, medan ersättningen på helger enbart är en provision på 75 kronor per leverans. [2] Enligt ett cykelbud som intervjuats i Stockholm Direkt hinner en person med ungefär tre leveranser i timmen. [3] Buden konkurrerar om uppdragen. Då färre leveranser innebär lägre lön kan timlönen bli så låg som 100 kronor i timmen, att jämföra med kollektivavtalet för cykelbud där minimilönen är 130 kronor i timmen. [4]

Cykelbuden jobbar i schemalagda skift där ett pass är fem timmar. Foodora hävdar att arbetet som bud ska betraktas som ett extrajobb, men enligt en tillfrågad arbetare är det många som har det som fulltidssysselsättning och enda inkomstkälla. Buden skriver på korttidskontrakt om tre månader för att arbeta hos företaget, men de räknas ändå inte som anställda. [5]

En central del av Foodoras affärsmodell är att företaget själva inte tillhandahåller några av de redskap och fordon som är nödvändiga för att utföra arbetet. I stället är det upp till buden själva att tillhandahålla exempelvis cyklar, och även att stå för alla former av underhåll. Enligt ett tidigare skyddsombud på Foodora kan det kosta upp till 2 000 kronor att serva en cykel, vilket alltså är en kostnad cykelbuden måste stå för helt på egen hand. [6]

Företaget sade in i det längsta nej till att betala för säkerhetsutrustning såsom vinterdäck, men fick till slut lägga sig efter beslut från Arbetsmiljöverket. [7] Trots detta är säkerheten fortfarande bristfällig vid företaget: i september 2019 visade Breakit att Foodora hittills under året rapporterat in i genomsnitt en olycka varannan dag, där cykelbud bland annat skadat knän och slagit ut tänder i trafiken. [8]

Foodora har fått allvarlig kritik av både facket och Arbetsmiljöverket för bristande arbetsmiljö som stundtals resulterat i allvarliga skador för de som arbetar för företaget. [9] Utomlands har Foodora i flera fall även hamnat i konflikt med fackföreningar. I Australien 2018 hamnade företaget i en rättstvist med ett fackförbund som hävdade att Foodoras affärsmodell, där cykelbud anlitas som frilansare i stället för att anställas, ledde till exploatering av arbetarna. Affärsmodellen har lett till att arbetarna gått miste om lön, försäkringar och rättigheter som kommer med en anställning. Exempelvis vägrade företaget ersätta ett cykelbud som skadat sig i en trafikolycka. När Foodora drog sig ut ur Australien så lämnade de många förare oavlönade med uppskattningsvis totalt 5,5 miljoner australiska dollar och med obetalda skatter på 3 miljoner australiska dollar. [10] [11]

Foodora ägs av moderbolaget Delivery Hero, som i Sverige även står bakom Onlinepizza och Hungrig.se. Delivery Hero ägs i sin tur av Rocket Internet, ett riskkapitalbolag ämnat för att finansiera start-ups. I november 2019 beslutade Delivery Hero att låta varumärkena Hungrig.se och Onlinepizza uppgå i Foodora. [12] Företaget går med stor förlust. [13]