Voi

Voi är ett svenskt företag grundat 2018 av Fredrik Hjelm, som riktar in sig på uthyrning av elsparkcyklar. Förutom i Sverige är Voi även verksamma i Frankrike, Spanien och Portugal. Vois affärsmodell bygger på ett koncept där elsparkcyklarna inte laddas centralt, utan i stället hämtas upp varje kväll av så kallade hunters, timanställda arbetare, som laddar dem i sina hem och ställer tillbaks dem på särskilda punkter i staden nästa morgon. Utöver individuella hunters samarbetar Voi även med underleverantörer för att sköta hämtning och laddning av elsparkcyklarna. [1]

Ersättning till de som arbetar för Voi betalas ut per sparkcykel, och ligger enligt företaget på 50 till 150 kronor, beroende på olika faktorer. [2] Vad som är den genomsnittliga ersättningen är inte helt klarlagt, men enligt Dagens Industri rör det sig om ungefär 70 kronor per sparkcykel. [3] I en tråd på Reddit vittnar flera danska hunters om uteblivna löner eller väldigt låga ersättningar. [4] Arbetet som hunter innebär tunga lyft och obekväma arbetstider, då sparkcyklarna ska hämtas sent på kvällen och sedan lämnas på utvalda platser mellan klockan fem och sju varje morgon. [5] Arbetet kräver dessutom att du har gott om utrymme i ditt hem att ladda flera sparkcyklar per natt.

Bland investerarna i Voi märks bland annat Vostok New Ventures, en avknoppning av Vostok Nafta som gjorde tunga investeringar i olje- och gassektorerna i före detta Sovjetunionen. Även det brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital är en stor investerare med 452 miljoner kronor och bland ängelinvesterarna märks Cristina Stenbeck från Kinnevik och Amazon-chefen Jeff Wilke. [6] 2018 gjorde Voi en förlust på 80 miljoner kronor. [7]

VD för Voi Technology AB är Fredrik Hjelm, och i styrelsen för Voi sitter bland annat Per Brilioth från tidigare nämnda Vostok Nafta och Lars Fjeldsoe-Nielsen, som tidigare varit högt uppsatt inom Uber. [8]

Uppdatering november 2019: Enligt Vois hemsida använder man sig inte längre av en modell med individuella “hunters” utan anlitar i stället underentreprenörer. [9] Hur detta fungerar i praktiken är oklart. Har du information om hur det är att samla in elsparkcyklar för Voi i dag? Kontakta gärna Gigwatch.