Gigreklamen i kollektivtrafiken

De senaste veckorna verkar mängden reklam för gigföretag ha exploderat i Stockholms kollektivtrafik, något som uppmärksammats på bland annat Twitter. Bland de företag som annonserar just nu på bussar och tunnelbana märks bland annat skräpfrakts-tjänsten Tiptapp, städplattformen Tidyapp och barn- och ungdomsarbetsförmedlingen Yepstr. Samtidigt på T-Centralen har Foodora tapetserat dörrar och rulltrappor.

Det är inte första gången reklam för gigbolagen dyker upp. Tidigare har Foodora använt hela tunnelbanetåg (utvändigt och invändigt) som reklamutrymme.

När gigföretagen konfronteras kring deras låga löner, deras vägran att betala för nödvändig arbetsutrustning eller de höga förmedlingsavgifter de tar (se t.ex. Tiptapp, som stoppar 25 % av pengarna för varje utfört uppdrag i egen ficka) hänvisar de ofta till bristen på pengar. Därför blev jag nyfiken på hur mycket pengar de här företagen faktiskt spenderar på reklam i kollektivtrafiken.

Men när jag försökte begära ut information om reklamkunder från Trafikförvaltningen i Stockholm fick jag kalla handen. I stället hänvisades jag till Clear Channel, det internationella reklambolag som sedan 1998 styr reklamförsäljningen i tunnelbanan på uppdrag av regionen. Och där tog det stopp: Clear Channel är ett privat företag och omfattas inte av offentlighetsprincipen. Trots att kollektivtrafiken är gemensamt ägd verkar transparensen kring vilka som annonserar i tunnelbanan och på bussarna vara minimal.

Lite information går det dock att få ut från Clear Channels prislista. Där kan vi se att kostnaden för Tidyapps och Yepstrs reklamer ligger på mellan 102 000 och 187 000 kronor i veckan (beroende på omfattning). Tiptapps reklamformat, en lite större skylt på väggen, går för mellan 116 000 och 243 000 kronor i veckan. Foodoras kampanj på T-Centralen verkar kosta hela 337 000 kronor i veckan. Inte direkt små summor för kämpande app-entreprenörer utan pengar på fickan.

Jacob