Yepstr

Yepstr är ett appbaserat företag grundat 2015 av managementkonsulten Jacob Rudbäck. [1] Appen marknadsförs som ’’ungefär som lappen på ICA’’ – ett uppdaterat sätt att förmedla extrajobb som barnvakt eller hundpassning. [2] Till skillnad från appar som Taskrunner, som har ett liknande koncept med små och tidsbegränsade uppdrag, riktar Yepstr in sig specifikt mot barn och ungdomar mellan 15 och 21 år. Likt Uber har appen en betygssättningsfunktion, där de som utför uppdragen betygsätts enligt en femgradig skala av uppdragsköparen.

Appen fungerar genom att annonsörer lägger upp olika uppdrag som de vill ha utförda. Den som utför uppdraget tjänar mellan 80 och 120 kronor. För annonsörerna är det gratis att lägga upp uppdraget – i stället tar Yepstr 10 % av lönen för varje uppdrag. Enligt företaget går denna procentandel delvis till att bekosta företagets ”trygghetspaket”. Yepstr redovisar däremot inte hur stor andel av pengarna som går till detta paket och hur mycket ledningen stoppar i egen ficka. Vad som däremot framgår är att den som utför uppdraget betalar sin egen självrisk på 1 500 kronor vid olycka. [3] [4]

Yepstr jämför sig gärna med en lapp i mataffären, men fungerar i praktiken även som ett bemanningsföretag för bland annat lagerarbete och extrapersonal. Företaget marknadsför sig mot företagskunder som ”billigast på marknaden” och tar 220 kronor per timme från företaget. Av dessa pengar får ungdomen som utför uppdraget 120 kronor före skatt och avgifter. [5]

När Yepstr hyr ut ungdomar till företag är ungdomarna varken anställda av Yepstr eller av företaget, utan av en tredje part, Frilans Finans. Att jobba för företag innebär precis som vid jobb för privatpersoner inte någon garanti till en fast inkomst, då företaget när som helst kan välja att avsluta uppdraget. [6]

Lägstalönerna för de som utför uppdragen sätts efter ett levelsystem som Yepstr själva utformat, där man uppmanas arbeta utan ekonomisk ersättning för att i stället betalas i XP (experience points) som kan höja ens level och ge möjlighet till högre lägstalön. [7]

Högre nivåer kommer dock inte bara med förmåner, utan också med högre krav på ungdomarna. Krav som ställs från och med level 1 är att man alltid ska svara på meddelanden från uppdragsköpare inom 4 timmar, och alltså behöver vara tillgänglig hela tiden. Behöver man ställa in ett uppdrag måste det göras 48 timmar innan. Blir man hastigt sjuk förväntas man skaffa läkarintyg, skicka in bild på det samt försöka hitta en ersättare. De som utför uppdragen behöver alltså själva ta ett personalansvar när de är sjuka som en chef vanligtvis tar. [8]

Kraven på de högre Yepstr-nivåerna inkluderar bland annat att du efter utfört uppdrag tackar uppdragsköparen i chatten, att du erbjuder dig att hjälpa till med uppgifter som inte innefattas i själva jobbet, samt från nivå 6 att ”du gör allt för beställaren oavsett om du upplever att denne har fel i en viss situation”. [9]

Även om Yepstr går med miljonförluster har företaget sedan starten tagit emot över 30 miljoner kronor i investeringar från bland annat riskkapitalägare på investmentbolaget Blackrock, Spotify, bemanningsföretaget Academic Work och Stenakoncernen. [10] [11] [12]

Yepstr hamnade i blåsväder under hösten 2018, när nedröstningskampanjen Nopestr via Appstore och Google Play riktade kritik mot arbetsvillkoren och bland annat ställde krav på att betygssättningsfunktionen och systemet med levels skulle tas bort samt att företaget skulle sluta ta 10 % av lönen. [13]