Gigifieringen av Favo

Uppdatering 1/6 2022: Favo har meddelat att endast leveranskedjan från restaurangen på Östermalm tagits över av Bzzt. De som kör ut mat åt företaget i Hägersten och Borås omfattas än så länge av samma kollektivavtal som tidigare.

Under de senaste åren har företaget Favo levererat mat runt om i Stockholm och Borås. Verksamheten utgår från så kallade dark kitchens eller ”spökkök”, det vill säga restauranger utan servering där mat tillagas enbart för avhämtning. Till skillnad från många andra bolag i matleveransbranschen har Favo tidigare gärna framhållit att företaget erbjuder såväl kollektivavtal som schysta villkor och fasta timlöner. I branschtidningen Svensk Cater berättade vd:n Filip Nilsson 2020 att Favo ”visar att det går att vara en bra arbetsgivare i denna bransch”.

Men trots uppbackning med miljontals kronor från investerare har Favo haft svårt att bli lönsamma. 2021 förlorade bolaget 14 miljoner kronor, och i dag befinner de sig i rekonstruktion.

Efter en period av ekonomiska svårigheter meddelade Favo under våren 2022 att företagets leveranskedja tagits över av leveransbolaget Bzzt. I det pressmeddelande som skickades ut i samband med överlämningen meddelades att Favos förare kommer att bli erbjudna jobb som Bzzt-kurirer, och att Bzzt tar över Favos fordon. Det meddelades också att leveranserna fortsättningsvis kommer att styras genom Bzzts plattform.

I en intervju med Breakit berättar Filip Nilsson att affären gör det möjligt för Favo att ”fokusera på det vi är bäst på, vilket är vår mat och vår teknik samtidigt som att Bzzt kan sköta distribution billigare”. Han förtydligar att det handlar om en ekonomisk övervägning: ”Vi laborerar med låta Bzzt sköta logistiken i Stockholm för att de kan göra det till ett lägre pris”.

Varför kan Bzzt utföra samma jobb som Favos fastanställda förare, men billigare? Därför att de är ett gigföretag. Sedan 2020 anlitar Bzzt sina förare på gigbasis, med lön på provision och ”egenanställning” via Cool Company. Förare som Gigwatch varit i kontakt med menar att förändringarna inneburit stora försämringar av både ersättningsnivåer och trygghetsgrad.

Ironiskt nog har Bzzt, precis som Favo, en historia av att marknadsföra sig med just kollektivavtal och bra arbetsvillkor. När företaget under sommaren 2020 valde att ställa om sin verksamhet till att fungera som ett gigbolag så skedde det nästan över en natt: de anställda, kollektivavtalsanslutna förarna fick veta att de skulle sägas upp och återanlitas som egenanställda. Det är sannolikt att något liknande nu hänt med de bud och chaufförer som arbetar i Favos leveranskedja.

Vi har tidigare använt oss av begreppet gigifiering för att beskriva hur gigekonomins kännetecken sprider sig till fler och fler företag och branscher. Samarbetet med Bzzt verkar Favo visar återigen varför begreppet är relevant för att beskriva den plattformsförmedlade dumpning av löner och arbetsvillkor som pågår på delar av arbetsmarknaden.

Har du mer information om hur överlämningen av leveranskedjan till Bzzt påverkat villkoren och arbetet på Favo? Kontakta oss gärna på gigwatch.se@gmail.com!

Jacob