Möte med Taxiunionen & det brittiska apptaxifacket ADCU

Den 22 november samlades 50 apptaxichafförer på Taxiunionens möte på Folkets Husby. Det brittiska facket App Drivers and Couriers Union (ADCU) var inbjudna för att berätta om sin kamp mot Uber. När ACDU organiseringen mot Uber började 2014 var de bara fyra personer. Sedan dess facket har växt och samlar idag 7000 medlemmar. Förarna har enats bakom krav på högre löner, mer transparens och bättre villkor. ACDU har tagit Uber till högsta domstolen i Storbritannien och vunnit. Här i Stockholm är Taxiunionen i början av sin organisering av apptaxiförare, men det är tydligt att det finns en stark och växande frustration bland förarna. Som Omid Sakhdari och Johan Van Dithner, representanter från Taxiunionen sa i sina tal, har folk fått nog och är redo att göra motstånd. 

“Kommer ni ihåg hur det var att köra för Ubers i början?” frågar Hadi Abdurazak, organisatör på ADCU, och folk i rummet nickar. Hadi liknar sina första år på Uber med en “sugar rush”. Då, under tidigt 2010-tal, erbjöd Uber höga löner och frihet till förarna. Många lämnade andra bolag för att börja köra för Uber. Men, som Hadi uttryckte det, “honungen smakade snart vinäger”. Det blev alltmer tydligt att trots långa arbetsdagar och stora personliga investeringar, räckte lönen inte till mycket. När en förare blev misshandlad av en passagerare vägrade Uber att samarbeta med polisutredningen. Händelser som denna gjorde det tydligt att företaget var helt hänsynslöst när det gällde sina förare, relationen till kunden kom alltid i första hand. Att gå samman var enda vägen till förändring.

ADCU är tydliga med att organisering växer långsamt, genom personliga möten. Hadi berättar hur de var ute och delade flygblad på bensinmackar och i vilorummen på flygplatser. Ibland när han såg en annan uberbil vänta vid ett trafikljus, knackade han på bilrutan och kastade in en lapp med ett telefonnummer. I början var det bara någon enstaka hörde av sig, men medlemsbasen växte successivt, särskilt i samband med möten och protester. 

Brytpunkten kom när facket samlade 1000 medlemmar i London, då började saker hända på allvar. “Ni är redan många” påpekade James Farrar, också organisatör på ADCU. Han citerade Woody Allen: “50% of success is showing up”, och betonade hur viktigt det är att skapa kontinuitet. Man ska ha mötet ändå, även om bara tre personer kommer. Det gör att folk kan lita på att organiseringen fortsätter. Uber och Bolt må vara jättebolag med enorma resurser, men även en liten protest utanför deras kontor är pinsam för dem. Företagen är mer rädda för motstånd än vad man kan tro – ingen protest är därför för liten. 

Ubers exploatering har hårdnat över tid. Andelen Uber som tar ut per körning har ökat från 15% till 29%. Nu möter förare i både i Storbritannien och i Sverige växande levnadskostnader medan ersättningen försämras. Samtidigt bjuder Bolt och Uber kunderna på rabatter. Det är förarna som får betala för bolagens billiga priser. 

Direkt efter mötet fortsatte diskussionerna om hur organiseringen mot appföretagen ska gå vidare. Redan morgonen därpå genomfördes en demonstration utanför Uber och Bolts kontor och Taxiunionens medlemmar överlämnade en kravlista till de bägge företagen. Taxiunionens medlemmar kräver:

  • Total insyn och transparens vad gäller Ubers data och GDPR
  • Att förare ska betraktas som inhyrda från inloggningstid till utloggningstid
  • En höjning av jämförelsepriset till 299 kronor och att Ubers avgift sänks till 15 procent
  • Att förarna får betalt från det ögonblick de accepterar en resa med en kund, oavsett hur långt bort kunden befinner sig.

Taxiunionen gav Uber och Bolt två veckor på sig att svara på deras krav.

På onsdagen den 7 december kl. 14-16 organiserar Taxiunionen en demonstration vid Gärdet. Mötesplats är hörnet mellan Gärdesgatan och Vallhallavägen. Kom dit och visa ditt stöd för appförarna!

/Ella

Läs mer om Taxiunionens organisering:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/694kAe/uberchaufforerna-protesterar-mot-daliga-arbetsvillkor