Hundratals Foodora-bud saknar fortfarande kollektivavtal

I torsdags tecknade Foodora och fackförbundet Transport kollektivavtal. Avtalet innebär bland annat att alla bud med anställning på Foodora får rätt till försäkring och pension samt ersättning från företaget för underhåll av cyklar och arbetskläder. Uppgörelsen har hyllats av bland annat arbetsmarknadsminister Eva Nordmark som ett viktigt steg i “att göra plattformsekonomin till en del av den svenska modellen“.

Att de anställda på Foodora får bättre villkor och ökade rättigheter är bra. Vad som däremot uppmärksammats mindre i media är att inte alla som arbetar för Foodora är anställda av företaget. Enligt en person med insyn i företaget är uppemot 30 % av alla som arbetar för företaget i stället anställda genom företaget Hungry Delivery. Detta inkluderar bland annat nästan alla av företagets hundratals bilbud. Inga av dessa omfattas alltså av avtalet.

Hungry Delivery, även känt som Hungrig.se, var tidigare ett svenskt gigföretag med bas i Skåne. I slutet av 2019 slogs företaget ihop med Foodora, och appen togs ur bruk. Redan vid sammanslagningen rapporterade dock Transportarbetaren att Hungrig.se skulle fortsätta agera som arbetsgivare för de bud som fortsättningsvis skulle jobba för Foodora. I dag, mer än ett år senare, är Hungry Delivery fortfarande arbetsgivare för majoriteten av företagets bilbud. Foodora och Hungry Delivery är formellt sett olika bolag, men har i princip identiska styrelser med Hans Skruvfors som vd för båda bolagen.

I Sydsvenskan berättar Foodora-bud anställda av Hungry Delivery att deras timlön är noll kronor, och ersättning enbart utbetalas i form av en provision på 40 kronor per leverans. Samtidigt måste buden stå för egna bilar, såväl som alla utgifter för underhåll, bensin och de speciella omkostnader som krävs för att få använda bilen i kommersiellt syfte. Ett bud berättar att av de 9 000 kronor han tjänade under en månad så gick 7 000 åt till olika utgifter kopplade till bilen.

Vi ser stora problem med att Hungry Delivery fortsätter existera som arbetsgivare vid sidan av Foodora, mycket baserat på hur Foodora och andra gigföretag agerat i liknande situationer utomlands. I Norge tecknades exempelvis ett kollektivavtal för cykelbud på Foodora 2019. Men efter att avtalet tecknats började företaget anlita allt fler bud, framför allt bilbud, som egenanställda. I dag fördelas en allt större del av uppdragen på Foodora Norge till bilbuden, som alltså saknar kollektivavtal. Cykelbud som på grund av bristen på uppdrag vill byta till bil tvingas avsäga sig sin anställning och omklassificera sig till egenanställda.

I England 2017 strejkade cykelbud vid företaget Deliveroo, vilket ledde till att företaget gick med på flera av deras krav. Men efter att strejken avslutats började företaget prioritera mopedbud när de fördelade uppdragen. Mopedbuden hade inte deltagit i lika stor utsträckning i strejken, och var betydligt mindre välorganiserade än cykelbuden. Bristen på uppdrag till cykelbuden ledde till att flera av de som varit drivande i strejken tvingades sluta jobba för företaget.

Hungry Delivery är ett bolag som existerar enbart för att Foodora ska kunna kringgå ansvar. Om Foodora fortsätter anlita en stor del av sin bud via Hungry Delivery finns det inte heller något som hindrar dem från att föra över mer och mer av verksamheten till de bud som saknar kollektivavtal. Menar Foodora allvar med att göra det bättre för de bud som arbetar för företaget måste de se till att alla som arbetar genom deras app, oavsett vem som är deras formella arbetsgivare, omfattas av avtalet. Fram till dess borde vi hålla inne med hyllningarna.