Anti-Uber lobbyns återträff i Bryssel

Förra veckan besökte jag Bryssel och evenemanget: “Fightback – workers come together in Brussels to challenge Uberisation.” https://left.eu/fightback-workers-come-together-in-brussels-to-challenge-uberisation/

Det är det tredje evenemanget i ordningen där parlamentsledamoten Leïla Chaibi från europeiska vänsterpartiet The Left bjuder in gigarbetare, aktivister och forskare till Bryssel för att diskutera, organisera och demonstrera. Ni som följde mitt flöde förra året vet att det forumet var en förberedelse för att lägga fram direktivet om rättigheter för apparbetares rättigheter. Då träffade vi kommissionären Nicolas Schmit, som har ansvar för arbetsmarknadsfrågor under EU:s sociala pelare. Under det år som gått har direktivet passerat genom delar av EU:s system – parlamentet, kommissionen, och nu ska det slutligen godkännas av ministerrådet.

Direktivet har två huvudsyften:
1) Att gigarbetare ska antas vara anställda, inte egenanställda, och att bevisbördan ska ligga på företaget, inte den anställde (som inte ska behöva gå till domstol för att bevisa att den är anställd).
2) Att vi måste få insyn i algoritmen, dvs att arbetare har rätt att begära ut och få insyn i den data som företaget genererar om dem när de jobbar.

Nåväl, under det gångna året har de som jobbar i EU-parlamentet märkt en ökande aktivitet med lobbyister från Uber som uppvaktar EU-politiker och även statschefer som Frankrikes Macron.Lobbyisterna vill krångla till detta med “presumption of employment” och införa en rad kriterier för när man räknas som anställd. Syftet är att Uber ska kunna hitta kryphål i direktivet och fortsätta egenanställa folk. Genom en läcka kunde grävjournalister avslöja Ubers olagliga metoder och omfattande hemliga lobbyarbete.
https://www.theguardian.com/news/2022/jul/10/uber-files-leak-reveals-global-lobbying-campaign

Leïla Chaïbi sade att hon såg oss församlade gigarbetare, aktivister och forskare som en anti-Uber-lobby. Trots att det nu är andra gången jag åker till Bryssel på Leila Chaïbis möten, så kan jag inte låta bli att känna att det hela är lite märkligt. The Left flyger in gigarbetare och aktivister från halva världen, förser oss med varselvästar och låter oss demonstrera och ropa slagord framför EU-parlamentet, med banderoller som har tryckts upp med EU-medel. Hela situationen fick mig att tänka på när jag läste statsvetenskap runt millenieskiftet. På den tiden lade statsvetarna sina pannor i djupa veck och funderade över hur man kan demokratisera EU. Vår anti-Uber-lobby är ju handplockad av en EU-parlamentariker, men vi representerar ju ett ansenligt antal marginaliserade gigarbetare världen över. Är det detta som statsvetarna föreställde sig? Att varje intressegrupp skulle ha en egen “lobby” i Bryssel? Att varje EU-parlamentariker kan bjuda in sin egen “lobby”. Ena dagen vräker franska bönder koskit på gatorna, nästa dag är det Uber-chaufförerna som protesterar.

Om man ska tänka pragmatiskt så är detta en möjlighet att lyfta frågan, oavsett om vi är för eller mot EU-systemet. För min egen del så ska jag försöka använda de kontakter som jag har fått genom detta för att söka ny kunskap och nya samarbeten. Det var extra kul att jag fick med mig John van Dinther från Taxiunionen ner till Bryssel. Taxiunionen representerar alla taxichaufförer, även den som jobbar för appföretag som Uber och Bolt.  https://www.taxiunionen.nu/hem/om-oss/

Sist vill jag bara avsluta med några ord som yttrades på mötet, som jag fäste mig extra mycket vid:”Uber är inte i första hand ett ekonomiskt projekt, det är ett politiskt projekt”. För att förstå detta uttalande så ska man veta att det först var förra året som Uber ens var i närheten av att redovisa vinst. Varför fortsätter riskkapitalister att pumpa in pengar i ett företag som levererar så usla resultat? Om man ser Uber som ett politiskt projekt, så blir det hela mer logiskt: Riskkapitalisterna investerar för att sprida Ubers affärsmodell: algoritmisk management, gigekonomi, nedmontering av fackliga och sociala rättigheter. Uber blir en murbräcka för gigifiering av resten av arbetsmarknaden (som Gigwatch har beskrivit i rapporten https://www.gigwatch.se/apparnaocharbetet/).Nästa gång som vi protesterar i Bryssel hoppas jag därför att de fackliga och politiska aktivister som förstår allvaret i denna utveckling kommer att stå vid vår sida.DON’T LET UBER MAKE THE LAW!

GUE/NGLGUE/NGLFightback – workers come together in Brussels to challenge UberisationOn September 8, The Left in the European Parliament is organising the third Transnational Forum on Alternatives to Uberisation.  (271 kB)https://left.eu/fightback-workers-come-together-in-brussels-to-challenge-uberisation/the Guardianthe GuardianUber broke laws, duped police and secretly lobbied governments, leak reveals124,000 documents expose inner workings behind US tech firm’s rise as a global empire responsible for 19m journeys a dayJul 11th (82 kB)https://www.theguardian.com/news/2022/jul/10/uber-files-leak-reveals-global-lobbying-campaignGigWatchGigWatchNy rapport: “Apparna och arbetet: Om gigifieringen av arbetsmarknaden”GigWatch släpper nu rapporten Apparna och arbetet: Om gigifieringen av arbetsmarknaden. Vill du eller din organisation köpa den? Här kan du beställa ditt/dina ex!Aug 13th, 2021 (442 kB)

/Anton Hultberg